Onze kampen

Er zijn verschillende kampen op Brielle. Tijdens de zomervakantie zijn er 7 zomerweken en in het voorjaar zijn er een Optiweekend en een Pinksterweekend. Al onze kampen zijn met overnachting! Voor de data en leeftijden van de zeilcursussen 2024, zie de week(end)indeling.

Optiweekend

Het Optiweekend is speciaal voor een eerste kennismaking met zeilen. Ben je tussen de 8 en 12 jaar oud? Dan is dit weekend echt iets voor jou! In dit weekend zeil je alleen, maar soms ook met z’n tweeën in een Optimist. Tijdens het Optiweekend krijg je in kleine groepjes les van twee instructeurs in een motorboot. Door middel van leuke en creatieve lesjes leer je snel het varen in een Optimist. Als je al kan zeilen krijg je wat meer gevorderde lessen en vaar je misschien wel een wedstrijdje! Omdat dit weekend is bedoeld om kennis te maken met zeilen en/of te oefenen voor de zomerweken, wordt er niet op de CWO manier lesgegeven en kunnen er daarom geen CWO’s worden behaald.

Ook is er natuurlijk veel tijd voor andere activiteiten. Overdag wissel je het zeilen af met spellen op de wal en ‘s avonds wordt er nog een groot avondspel georganiseerd. Door het eigen weekthema en alle creatieve ideeën van de leiding wordt het altijd weer een superweek!

Pinksterweekend

Tijdens het Pinksterweekend is het mogelijk voor kinderen van 8 t/m 12 om in de Randmeer en de Optimist te zeilen. Het Pinksterweekend is een leuke manier om weer in te komen met zeilen voor de zomer, maar is ook ook net als het Optiweekend ideaal voor een eerste kennismaking met het zeilen. Overdag worden er tussen het zeilen door spelletjes gespeeld op de wal, en ‘s avonds wordt er nog een groot avondspel gedaan. Omdat dit weekend is bedoeld om kennis te maken met zeilen en/of te oefenen voor de zomerweken, wordt er niet op de CWO manier lesgegeven en kunnen er daarom geen CWO’s worden behaald.

Als je na het Optiweekend  of het Pinksterweekend de smaak te pakken hebt, kun je in de zomer ook in een Optimist zeilen, dit kan dit jaar in week 1, week 4 en in week 6.

Zomerweek

In de zomervakantie zijn er zeven zomerweken op de Brielse Zeilschool. Elke week heeft zijn eigen leeftijdscategorie en bootsoorten en er is plek voor 42 cursisten. Zo zit je altijd in een week met leeftijdsgenoten en kan je kiezen in welke soort boot je wil varen. Een zomerweek duurt zeven dagen, die allemaal bol staan van de activiteiten! ‘s Ochtends wordt je gewekt met muziek en als je wil, kan je dan al gaan zwemmen met de ‘Assi’. Na het ontbijt, binnen of buiten, ga je zeilen in een Optimist, Randmeer of Laser Vago. De lunch is vaak op een externe locatie, zoals op een eilandje of groot grasveld. Daar wordt dan een mooi spel gespeeld zoals Hollandse Leeuwen of levend Stratego! Ook is er altijd een lunchspecial zoals de heerlijke zelfgemaakte Brielle Paté.

Aan het eind van de middag vaar je de haven binnen terwijl de ‘Juf’ en ‘Assi’ een gekke stunt aan het opvoeren zijn, zoals een quiz op het water waarbij je een broodje knak bij elkaar kunt verdienen. Iedereen krijgt hier altijd wat lekkers! Als de boten weer netjes in haven liggen, is het tijd voor het avondeten. Als het lekker weer is gaan we barbecueën, varen langs de MacSail, of eten we op het vlonder. Hierna heb je wat tijd voor jezelf. Tijdens de zomerweken wordt na het relaxen theorieles gegeven en daarna is het tijd voor het avondspel! Dit speel je met de hele groep en is misschien wel een Vossenjacht of het Rode draad spel. Na het spel is het tijd voor een kop thee, met bijvoorbeeld de Pinkelkoning of een goed verhaal van de HL. Dan is het helaas tijd om te gaan slapen, maar met mooie dromen over wat de volgende dag voor een fantastische activiteiten zal bieden!

Kortom, een zomerweek op de Brielse Zeilschool is een week om niet te vergeten!

De Brielse zeilschool is ook te vinden op Zomerkampen.net